torsdag 24 maj 2012

Du väljer själv hur du ska reagera

Jag kom hem ganska mycket senare än tänkt idag.
Planen var att ta tåget till Ytterby 20.42 och sedan ta bilen hem.
Var ganska sen till tåget och var därför förvånad över att se fullt med folk på perrongen.
Det visade sig att det var någon typ av kopplingsfel och tåget kunde inte starta.
En ganska ung tjej stod utanför tåget och försökte besvara alla frågor.  Tjejen var glad och positiv och svarade så gott hon kunde. Försökte förklara tekniken för de som hade den typen av frågor.
Det som gjorde mig otroligt ledsen var hur många som var otrevliga mot henne. Folk stod rent utav och skällde ut henne. Skrek och hade sig om hur j*vla dåligt det var.

Jag funderade på att säga till. Så där uppför man sig inte, det är ju inte hennes fel.
Tyvärr är jag lite för mesig med sånt där men som tur var fanns det någon annan som inte var lika mesig och sa till på skarpen! Jag önskar att jag var lite tuffare när det gäller sånt, och det är något jag verkligen ska jobba på. Hursomhelst så sa jag i alla fall till den här personen att jag tyckte det var bra att hon sa ifrån. Kanske var det minst lika viktigt? Förhoppningsvis bidrog det till att hon kommer säga till även nästa gång.

För övrigt tycker jag faktiskt synd om dessa människor som stod där och skrek. Genom mina år inom elitidrotten har jag fått träffa flera otroligt duktiga mentala tränare som lärt mig väldigt mycket bra saker.
En av dessa saker är att man själv väljer hur man ska reagera. Just det här med tågförseningar var ett av exemplen som nämndes när vi pratade om detta. Man kan ju naturligtvis välja att bli förbannad, tänka på allt negativt som det för med sig och stå där och skrika och sura. Eller så kan man acceptera att det är som det är. Jag kommer inte komma hem fortare för att jag blir arg. Det kan låta klyschigt det här med att tänka positivt, men allt kommer bli så mycket lättare om du inser att du faktiskt väljer själv hur du ska reagera på motgångar. Gör det bästa av situationen. Ring en kompis. Köp en tidning och läs den. Ta en kaffe i solen.

Change what you can't accept - accept what you can't change

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar